Asertywność w miejscu pracy

Asertywność to umiejętność, która potrafi pozytywnie wpłynąć na nasze relacje z otoczeniem. Jest szczególnie ważna w miejscu pracy, gdzie trzeba nieustannie wykazywać się współpracą z innymi – wykonywać zadania zarówno wspólnie, jak i indywidualnie. Dowiedz się, jak ją praktykować, aby odnosić sukcesy zawodowe i spełniać swoje potrzeby bez ryzyka konfliktów z otoczeniem.

Czym jest asertywność?


Asertywność jest umiejętnością wyrażania własnych uczuć i opinii w sposób odpowiedzialny i zgodny z zasadami. Obejmuje ona komunikację z innymi bez krzywdzenia ich, ale też bez ograniczania własnych potrzeb. Staje się ona coraz bardziej aktualna w życiu zawodowym. Szczególnie w miejsce pracy.


Nie przegap szansy na jeszcze więcej wiedzy. Zobacz: szkolenie z motywacji pracowników


Gdzie i jak wykorzystać asertywność?


Joseph Pokorski, autor licznych publikacji na temat szkoleń, twierdzi, że „asertywność powinna być wykorzystywana w pracy – szczególnie w wykonywaniu codziennych obowiązków i działań”. W pracy trzeba odnaleźć złoty środek między okazywaniem określonego poziomu szacunku względem zwierzchników, a zabezpieczaniem własnych interesów w formie zachowania niezależności.

Jak ćwiczyć umiejętności asertywne?


Bowiem asertywność powinna być oparta na kompetencjach i umiejętnościach, warto przećwiczyć podstawowe elementy takie jak wysłuchiwanie, aktywnie słuchanie i mówienie, stosowny ton i techniki rozmawiania. Aby to zrobić, proponuję w ramach szkolenia z motywacji pracowników czy wspólnego uczestnictwa w rozmowach z zespołem z zakresu komunikacji interpersonalnej używać warsztatów.

Jak ćwiczyć umiejętności asertywne w miejscu pracy?


Nacisk na umiejętności asertywne powinien zacząć się już na szczeblu kadry kierowniczej i wykonywania przez nich codziennych obowiązków. Przemówienia muszą być prowadzone w sposób pewny i pełen pozytywnych uczuć. Możesz też zachęcać pracowników do mówienia otwarcie o tym, czego potrzebują, dzięki czemu będziesz mieć lepszy wpływ na wzajemny poziom zrozumienia i uczciwości wyrażanych zarówno w grupie, jak i w indywidualnych rozmowach.

Jakie zalety ma asertywność?


Prawidłowo wykorzystana asertywność ma duże zalety w miejscu pracy i na poziomie prywatnym. Można powiedzieć, że daje ona wyższy poziom szacunku i zaufania w pracownikach i współpracownikach, a także zwiększa produktywność. Asertywność jest szczególnie istotna również w aspekcie budowania relacji, ponieważ pomaga utrzymywać dobre stosunki i wzajemny szacunek w miejscu pracy.

Możliwość komentowania została wyłączona.